Αδιευκρίνιστη παραμένει προς το παρόν η κατάσταση του φορτίου του ελληνόκτητου δεξαμενόπλοιου «Sounion» της εταιρείας Delta Tankers, που είχε δεχθεί επίθεση από τους Χούθι στις 23 Αυγούστου, μένοντας αγκυροβολημένο ανοικτά της Χοντέιντα της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το tanker, χωρητικότητας 164.000 DWT (κατασκευής 2006), μεταφέρει στις δεξαμενές του 150.000 τόνους αργού πετρελαίου από το Ιράκ με προορισμό τους Αγ. Θεοδώρους Κορινθίας.
Οι Αμερικανοί
Ο εκπρόσωπος του αμερικανικού Πενταγώνου σε ενημέρωσή του περιέγραψε μια δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή και ενώ το πλοίο έχει ήδη εγκαταλειφθεί από το 25μελές πλήρωμά του (όλοι αλλοδαποί).
Ο υποπτέραρχος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ Πάτρικ Ράιντερ είπε ότι το πλοίο εξακολουθεί να φλέγεται, ενώ για πρώτη φορά δήλωσε πως «φαίνεται ότι υπάρχει διαρροή πετρελαίου».
Έκανε λόγο επίσης για πιθανή περιβαλλοντική καταστροφή και κίνδυνο για τη ναυσιπλοΐα. Ο ανώτερος αξιωματούχος των ΗΠΑ είπε ότι στο σημείο όπου βρίσκεται το δεξαμενόπλοιο προσπάθησαν να προσεγγίσουν ρυμουλκά αλλά δέχτηκαν απειλές «χτυπήματος» από τους Χούθι, προσθέτοντας ότι ο αμερικανικός στρατός συνεργάζεται ήδη με άλλους εταίρους στην περιοχή κινδύνου για ένα σχέδιο που θα βοηθήσει το πλοίο.
«Πρόκειται απλώς για απερίσκεπτες τρομοκρατικές ενέργειες, που συνεχίζουν να αποσταθεροποιούν το παγκόσμιο και περιφερειακό εμπόριο, θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές αθώων πολιτών ναυτικών και το ζωντανό θαλάσσιο οικοσύστημα στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, την ίδια την “αυλή” των Χούθι», πρόσθεσε.
Η πιθανή διαρροή πετρελαίου που ανέφερε με δήλωσή του ο εκπρόσωπος του αμερικανικού Πενταγώνου, έρχεται μετά την ανάρτηση βίντεο από τους Χούθι την Παρασκευή, όπου δείχνει μια τεράστια έκρηξη στο «Sounion» και τον ισχυρισμό ότι προκλήθηκε από μαχητές τους, αλλά και τη δημοσιοποίηση φωτογραφιών από την ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες».
Η EUNAFOR ASPIDES είπε ότι οι φωτογραφίες ελήφθησαν από σκάφος της που διερχόταν από την περιοχή, αλλά είχε επισημάνει ότι δεν είχαν παρατηρηθεί εμφανή σημάδια διαρροής πετρελαίου.
O IMO
Την ανησυχία του για την κατάσταση σχετικά με το δεξαμενόπλοιο MV Sounion, το οποίο έγινε στόχος ενώ διέσχιζε τη νότια Ερυθρά Θάλασσα, εξέφρασε ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Αρσένιο Ντομίνγκεζ.
Είπε ότι ο ΙΜΟ είναι έτοιμος να προσφέρει τεχνική υποστήριξη σε θέματα ασφάλειας, προστασίας και περιβάλλοντος.
Το «Sounion» χτυπήθηκε αρχικά από πυρά δύο μικρών σκαφών την περασμένη Τετάρτη και στη συνέχεια από τρία βλήματα αγνώστων στοιχείων, τα οποία προκάλεσαν πυρκαγιά και το άφησαν χωρίς μηχανική ισχύ, ανέφερε το γραφείο UK Maritime Trade Operations (UKMTO).
«Σε ιδιότυπη ομηρία tanker και φορτίο»
Πάντως, πηγές ιδιωτικών εταιρειών ασφαλείας ανέφεραν στη «Ν» ότι μετά την ασφαλή επιχείρηση απομάκρυνσης του πληρώματος του πλοίου από πολεμικό πλοίο της ευρωπαϊκής επιχείρησης «Ασπίδες», το tanker και το φορτίο του ελέγχονται πιθανά από άλλα επιχειρησιακά μέσα, όπως drones ή αεροσκάφη ή δορυφορικές εικόνες, ενώ την ίδια ώρα επικρατεί «σιγή ιχθύος» στην ενημέρωση από τους αρμόδιους ναυτιλιακούς φορείς για λόγους ασφαλείας.
Δεν απέκλεισαν μάλιστα η απομάκρυνση του πολεμικού πλοίου της ευρωπαϊκής συμμαχίας από το σημείο να έγινε προκειμένου να αποφορτιστεί η κατάσταση με τις ένοπλες ομάδες των Χούθι και να αποφευχθεί μια ανταλλαγή πυρών στο σημείο, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια του φορτίου.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια ιδιότυπη ομηρία του δεξαμενόπλοιου από τους Χούθι, καθώς επιθυμούν οι ίδιοι την άσκηση πιέσεων προς την αμερικανική πλευρά, ανέφεραν οι ίδιες πηγές.
Πάντως, η πλοιοκτήτρια εταιρεία του δεξαμενόπλοιου από την πλευρά της καταβάλλει προσπάθειες για την απομάκρυνση και τη διασφάλιση του φορτίου του πλοίου.
Ένα εκατ. βαρέλια
Οι ΗΠΑ, μέσω του υπουργείου Εξωτερικών, έχουν ήδη εκφράσει ανησυχία για το συμβάν στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, αναφέροντας ότι οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι απειλούν να διαρρεύσουν ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου στη θαλάσσια περιοχή, ποσότητα τετραπλάσια από την προσάραξη του «Εxxon Valdez» το 1989 σε περιοχή της Αλάσκας, όπου ρυπάνθηκαν 1.500 μίλια ακτογραμμής.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία (MARPOL), η θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας χαρακτηρίζεται «ειδική περιοχή» που διαθέτει υψηλότερο επίπεδο προστασίας.
Η ομάδα των Χούθι της Υεμένης από την πλευρά της ισχυρίστηκε ότι επιτέθηκε στο δεξαμενόπλοιο επικαλούμενη παραβίαση της εισόδου στα λιμάνια της κατεχόμενης Παλαιστίνης.
Η υποστηριζόμενη από το Ιράν στρατιωτική ομάδα, που ελέγχει μεγάλο μέρος της Υεμένης, υποστηρίζει ότι επιτίθενται σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα εδώ και 10 μήνες για να υποστηρίξει τους Παλαιστινίους στον πόλεμο μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάςστη Λωρίδα της Γάζας.
Πηγή: naftemporiki.gr (Πάρης Τσιριγώτης) | Κεντρική φωτογραφία: EUNAFOR ASPIDES