Ναυτιλία Ποντοπόρος

Κατέρρευσε γέφυρα στην Βαλτιμόρη ύστερα από πρόσκρουση του πλοίου DALI

Η ναυτιλιακή Synergy Marine Group επιβεβαίωσε ότι το πλοίο της DALI, με σημαία Σιγκαπούρης, είναι αυτό που προσέκρουσε σε πυλώνα της γέφυρας Francis Scott Key Bridge στη Βαλτιμόρη.

Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν ναυλωμένο από την MAERSK. Ήταν περίπου στη 01:30 π.μ.τοπική ώρα όταν το DALI προσέκρουσε πάνω σε πυλώνα της γέφυρας, η οποία κατέρρευσε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.

Τα ακριβή αίτια του ατυχήματος δεν έχουν διευκρινιστεί, όπως επισημαίνει στην ανακοίνωσή της, ωστόσο σημειώνει πως όλα τα μέλη του πληρώματος, συμπεριλαμβανομένων των δύο πλοιάρχων, έχουν διασωθεί και δεν υπάρχουν αναφορές για τραυματίες.

Δεν έχει γίνει γνωστό εάν το πλήρωμα έχει δώσει κατάθεση στις αρχές για τις συνθήκες του τραγικού συμβάντος, ενώ βίντεο από τη στιγμή της πρόσκρουσης δείχνει το πλοίο να ακολουθεί μία περίεργη πορεία και να καταλήγει πάνω στον πυλώνα της γέφυρας.

Διασώστες έχουν πέσει από τις πρώτες ώρες του συμβάντος στα παγωμένα νερά, αλλά μόνο 2 άτομα έχουν ανασυρθεί ζωντανοί (ο ένας βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση) από τους αγνοούμενους. Επίσης, δεν υπάρχει κανένα ίχνος και από τα 7 οχήματα, που ήταν πάνω στη γέφυρα και βυθίστηκαν ταχύτατα.

Οι πρώτες εκτιμήσεις για την κατάρρευση της γέφυρας

Τις πρώτες εκτιμήσεις για την κατάρρευση της γέφυρας Key Bridge στη Βαλτιμόρη δίνουν ειδικοί που αναφέρουν ότι ενώ η γέφυρα δεν ήταν εγγενώς επισφαλής η δομή της ήταν επιρρεπής σε κατάρρευση εάν τα στηρίγματα της δέχονταν κάποιο ισχυρό πλήγμα.

Ο Τζούλιαν Κάρτερ, μέλος του Ινστιτούτου Πολιτικών Μηχανικών στη Βρετανία είπε στη MailOnline ότι το να χτυπήσει κανείς τον πυλώνα στήριξης θα είχε το ίδιο αποτέλεσμα με ένα χάρτινο πύργο που καταρρέει.

«Όταν αφαιρείτε ένα από τα στηρίγματα αντιμετωπίζετε μια καταστροφική συνέπεια επειδή όλα αυτά τα μέρη που συνδέονται μεταξύ τους ξαφνικά υπερφορτώνονται», λέει ο Κάρτερ.

Η γέφυρα Key Bridge

Κατασκευή: 1977 | Συνολικό μήκος: (2,6 χλμ.) | Μεγαλύτερο άνοιγμα: 366 μέτρα | Υλικό κατασκευής: Χάλυβας

Η γέφυρα Francis Scott Key ή Key Bridge όπως είναι ευρέως γνωστή είναι μια κρίσιμη συγκοινωνιακή σύνδεση και είναι ένας από τους τρεις τρόπους για να διασχίσετε το λιμάνι της Βαλτιμόρης. Αυτό που έκανε τη γέφυρα τόσο μοναδική ήταν τα μεγάλα μήκη μεταξύ των πυλώνων στήριξης. Με το μεγαλύτερο κενό μεταξύ των στηρίξεων ή το άνοιγμα, που εκτείνεται σε 366 μέτρα ,το καθιστούσε το τρίτο μεγαλύτερο τμήμα μη υποστηριζόμενου οδοστρώματος στον κόσμο. Δυστυχώς, αυτό το ίδιο μοναδικό χαρακτηριστικό μπορεί να συνέβαλε στην ταχύτητα της κατάρρευσής του.

Όπως εξηγεί ο Κάρτερ, η Key Bridge είναι μια συνεχής γέφυρα ζευκτών που σημαίνει ότι συγκρατείται από δοκούς διατεταγμένες σε τριγωνικά σχήματα που ονομάζονται «αντηρίδες». Όταν το βάρος των οχημάτων εφαρμόζεται στη γέφυρα, αυτή η δύναμη απλώνεται σε ολόκληρη τη δομή με κάθε αντηρίδα να παίρνει μέρος του φορτίου.

Επειδή τα κενά μεταξύ των πυλώνων είναι τόσο μεγάλα, αυτά τα στηρίγματα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ελαφρύτερα, ώστε η γέφυρα να μην καταρρέει από το ίδιο της το βάρος. Ο Κάρτερ λέει ότι αυτού του είδους οι γέφυρες έχουν πολύ μικρή ανθεκτικότητα υπό την έννοια να συνεχίσουν να συγκρατούν βάρος αν προκύψει κάποια ζημιά σε αυτές και να έχουν μεγάλα ανοίγματα που είναι συνεχόμενα όπως η Key Bridge αυτό σημαίνει ότι από τη μια πλευρά ενός στηρίγματος στην άλλη όλα τα μέρη είναι συνδεδεμένα. Η χαμηλή ανθεκτικότητα σε συνδυασμό με την μεγάλη διασύνδεση είναι δύο χαρακτηριστικά που συνδυαστικά σημαίνουν ότι αν κάτι πάει στραβά τα αποτελέσματα γίνονται πολύ γρήγορα καταστροφικά.

Μεγάλο τρακτέρ – ρυμουλκό ήταν στη γέφυρα όταν κατέρρευσε

Ένα μεγάλο τρακτέρ με ρυμουλκό βρισκόταν πάνω στη γέφυρα Francis Scott Key όταν κατέρρευσε, όπως επιβεβαίωσε η Πυροσβεστική Υπηρεσία της Βαλτιμόρης στο CBS News. Στο νερό γύρω από το πλοίο που χτύπησε τη γέφυρα έχει δημιουργηθεί κηλίδα από καύσιμα.

«Η ομάδα κατάδυσης και διάσωσης έφτασε στη σκηνή για να εντοπίσει τα άτομα» στο νερό – η τελευταία ενημέρωση ανέφερε ότι έως και 20 εργαζόμενοι πιστεύεται ότι έπεσαν στο ποτάμι.

«Εξαιρετικά σοβαρή κατάσταση», λένε οι αρχές

Πρόκειται σαφώς για ένα μείζον περιστατικό σε εξέλιξη, που έχει πυροδοτήσει τεράστια κινητοποίηση από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, μεταδίδει ο ανταποκριτής του BBC στο σημείο.

Μεγάλη συμφόρηση κοντά στο λιμάνι της Βαλτιμόρης – Είναι το μεγαλύτερο στις ΗΠΑ για containerships

Τα δεδομένα από την πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων MarineTraffic αποκαλύπτουν μεγάλη συμφόρηση στην περιοχή γύρω από τη γέφυρα, με αυξημένη κυκλοφορία αγκυροβολημένων σκαφών νοτιότερα, μεταξύ της Annapolis και του Kent Island.

Το λιμάνι Helen Delich Bentley της Βαλτιμόρης είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στις ΗΠΑ για υποδοχή φορτηγών πλοίων. Υπολογίζεται ότι περίπου 800.000 πλοία πέρασαν από το λιμάνι το 2023, διακινώντας 1,3 εκατομμύρια τόνους (ποσότητα ρεκόρ) εισαγόμενου φορτίου.

Τι πήγε στραβά;

Το τι προκάλεσε αυτό το τραγικό περιστατικό είναι ακόμα ασαφές, αλλά το BBC Verify εξετάζει το βίντεο της πρόσκρουσης και το ιστορικό ταξιδιού του Dali στην πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων MarineTraffic.

Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ξεκίνησε από τον θαλάσσιο τερματικό σταθμό Seagirt της Βαλτιμόρης γύρω στις 00:24 τοπική ώρα (04:24 GMT) στις 26 Μαρτίου. Η ταχύτητά του αυξανόταν σταθερά και διατήρησε μια ευθεία διαδρομή νοτιοανατολικά κατά μήκος του ποταμού Patapsco.

Στη συνέχεια, στη 01:25 τα δεδομένα MarineTraffic δείχνουν ότι το πλοίο ξαφνικά εκτράπηκε από την ευθεία πορεία του και άρχισε να επιβραδύνει. Εκείνη τη στιγμή το βίντεο δείχνει ότι όλα τα φώτα στο εξωτερικό του πλοίου έσβησαν ξαφνικά και καπνός άρχισε να βγαίνει καπνός από τη χοάνη του πλοίου.

Στη συνέχεια, το Dali χτύπησε ένα τμήμα της γέφυρας στις 01:28, προκαλώντας την κατάρρευση.

Τι μπορεί να οδήγησε στην εκτροπή του πλοίου

Εμπειρογνώμονας ναυτιλίας με έδρα τη Σιγκαπούρη, ο οποίος έχει ταξιδέψει με φορτηγά πλοία μέσω του λιμανιού της Βαλτιμόρης, πολλές φορές, μίλησε στο BBC και εξήγησε τι μπορεί να οδήγησε στην πρόσκρουση του Dali στη γέφυρα.

«Το σκάφος είχε μόλις αναχωρήσει από το αγκυροβόλιο και έκανε μια στροφή πριν χτυπήσει στη γέφυρα». Έχοντας δει το βίντεο ο εμπειρογνώμονας προσδιόρισε τις ακόλουθες πιθανές αιτίες:

  • Κύρια βλάβη κινητήρα
  • Βλάβη στο τιμόνι
  • Black out γεννήτριας
  • Πιθανότητα ανθρώπινου λάθους

«Είναι μια ασυνήθιστη στροφή. Πριν από την αναχώρηση ενός πλοίου, υποτίθεται ότι διενεργούμε όλους τους ελέγχους σε όλα τα στοιχεία του πλοίου για να φτάσουμε την αναχώρησή του. Είναι μέρος της λίστας ελέγχου αναχώρησης. Οπότε, αν γίνονταν όλα, κάτι προφανώς παραβλέφθηκε», είπε.

«Αυτά τα πλοία είναι τόσο τεράστια που ακόμα κι αν η ταχύτητα είναι αργή, η ορμή θα ήταν τεράστια», πρόσθεσε.

Τι γνωρίζουμε έως τώρα για το συμβάν

  • Η γέφυρα Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη του Μέριλαντ κατέρρευσε την Τρίτη γύρω στη 01:30 EST (05:30 GMT) αφού χτυπήθηκε από ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
  • Μια τεράστια προσπάθεια έρευνας και διάσωσης βρίσκεται τώρα σε εξέλιξη. Οι αξιωματούχοι λένε ότι τουλάχιστον επτά άνθρωποι αγνοούνται. Νωρίτερα ανέφεραν ότι έως και 20 εργάτες ήταν πάνω στη γέφυρα, καθώς εργολάβοι πραγματοποιούσαν εργασίες επισκευής.
  • Δύο έχουν διασωθεί, εκ των οποίων ο ένας νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση
  • Το σύστημα sonar έχει εντοπίσει πολλά οχήματα στο νερό – Δεν έχει διευκρινιστεί ο αριθμός τους.
  • Ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουές Μουρ κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
  • Το πλοίο με σημαία Σιγκαπούρης, με το όνομα Dali, είχε προορισμό το Κολόμπο της Σρι Λάνκα, αλλά τώρα είναι σφηνωμένο σε συντρίμμια από τη γέφυρα. Το είχε ναυλώσει η Maersk.
  • Τα μέλη του πληρώματος, συμπεριλαμβανομένων δύο ντόπιων καπετάνιων δεν τραυματίστηκαν σοβαρά.

Το Dali είχε εμπλακεί σε ατύχημα και το 2016

Δεν είναι η πρώτη φορά που το Dali, που έπεσε πάνω στη γέφυρα Key Bridge της Βαλτιμόρης και προκάλεσε την κατάρρευσή της, εμπλέκεται σε ατύχημα, σύμφωνα με τον Guardian, που επικαλείται το Vessel Finder και το αρχείο ναυτικών συμβάντων Shipwrecklog.

Σύμφωνα με τα αρχεία, το 2016 το Dali έφευγε από τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Αμβέρσας με προορισμό το Bremerhaven, όταν η πλώρη του φέρεται να  ταλαντεύθηκε, με αποτέλεσμα η πρύμνη του να ακουμπήσει την πλευρά της προκυμαίας, προκαλώντας σημαντική ζημιά αρκετών μέτρων στο κύτος του πλοίου.

Το πλοίο φέρεται να ακινητοποιήθηκε από τις αρχές στη συνέχεια και αγκυροβόλησε στο Deurganckdok του Βελγίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν υπήρξαν τραυματισμοί, ούτε προκλήθηκε ρύπανση.

Σύμφωνα με το Vessel Finder, ο καιρός ήταν καλός, και για το περιστατικό φέρεται να ευθύνονται ο πλοίαρχος του πλοίου και ο πλοηγός.

Πηγές πληροφοριών και φωτογραφίες: naftemporiki.gr

X