Η Tsakos Energy Navigation, συμφερόντων δρ. Νικόλα Τσάκου, ναυπηγεί και αγοράζει σύγχρονα eco friendly πλοία, ενώ πουλάει τα παλαιότερα βαπόρια του στόλου της.
Η TEΝ έχει δεσμευτεί να αποκτήσει έναν πράσινο στόλο μέχρι το 2030, ένα project που υπολογίζεται να φτάσει τα 2 δισ. δολάρια. Η μακροβιότερη ελληνικών συμφερόντων εισηγμένη εταιρεία στις χρηματιστηριακές αγορές του εξωτερικού ανακοίνωσε χθες ότι απέκτησε ice class δεξαμενόπλοιο από την Viken Crude AS, κατασκευής 2019, εξοπλισμένο με scrubber.
Παράλληλα, πούλησε ένα δεξαμενόπλοιο τύπου aframax, κατασκευής 2008, καθώς και ένα πλοίο μεταφοράς LNG με ατμοστρόβιλο, κατασκευής 2007. Οι δύο τελευταίες πωλήσεις εξασφάλισαν στην εταιρεία έσοδα 100 εκατ. δολαρίων.
Από τις αρχές του 2023 η TEN έχει πουλήσει 13 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 1,1 εκατ. dwt, με μέση ηλικία περίπου 18,5 έτη.
Παράλληλα, έχει αγοράσει και έχει δώσει νέες παραγγελίες για 20 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 2,25 εκατ. dwt, με μέση ηλικία 1,2 έτη.
«Πράσινο» αποτύπωμα
Η εταιρεία, η οποία είναι από τις πρώτες που αποφάσισε να επενδύσει σε δεξαμενόπλοια duel fuel με καύσιμο LNG, προκειμένου να πετύχει τους στόχους της πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας, με τις επενδύσεις που κάνει αυξάνει σημαντικά το μέγεθος και τη χωρητικότητα (dwt) και εκσυγχρονίζει δραστικά τον στόλο της.
«Οι πωλήσεις πλοίων σε συνδυασμό με τις στρατηγικές επενδύσεις, σε συνεργασία με τους πρωτοκλασάτους πελάτες, επέτρεψαν στην ΤΕΝ να ενισχύσει τον σύγχρονο στόλο της, ενώ παράλληλα μειώνει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα σε μια εποχή μεγάλων αλλαγών για τον κλάδο», σχολίασε ο Γιώργος Σαρόγλου, πρόεδρος και COO της TEN.
Δεν έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από τότε που η ΤΕΝ, η οποία φέτος συμπληρώνει 31 έτη από την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο του Όσλο, ενώ εδώ και 20 χρόνια διαπραγματεύεται στην αμερικανική κεφαλαιαγορά του NYSE, ανακοίνωσε την πώληση του δεξαμενόπλοιου aframax «Izumo Princess», του πρώτου από μια σειρά οκτώ πρωτοποριακών σχεδιασμένων πλοίων που ναυπήγησε η εταιρεία μεταξύ του 2007 και του 2010. Η πώληση θα προσθέσει περίπου 37 εκατ. δολάρια στα ταμειακά υπόλοιπα της εταιρείας.
Παράλληλα, η ΤΕΝ έχει σε εξέλιξη τη ναυπήγηση συνολικά 13 δεξαμενόπλοιων. Έχει ήδη παραλάβει τα τέσσερα, που έχουν μηχανές για χρήση LNG ως καυσίμου και ήταν τα πρώτα του είδους τους που ύψωσαν την ελληνική σημαία.
Τα μεγέθη του 2023
Το 2023 η TEN κατέγραψε το 2023 κέρδη-ρεκόρ ύψους 327 εκατ. δολαρίων. Τα έσοδά της διαμορφώθηκαν σε 890 εκατ. δολάρια, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA για το περσινό έτος έφτασε τα 490 εκατ. δολάρια, 95 εκατ. υψηλότερα από το 2022, σημειώνοντας αύξηση 24%.
Ο μέσος ημερήσιος ναύλος ανά πλοίο για το 2023 ανήλθε σε 36.822 δολάρια, 21% υψηλότερα από το επίπεδο του 2022, ενώ οι καθαρές ημέρες λειτουργίας του στόλου σκαρφάλωσαν στο 96,3% το 2023 από 94,7% το αμέσως προηγούμενο έτος.
Ο διαφοροποιημένος ενεργειακός στόλος της TEN αποτελείται επί του παρόντος από 74 πλοία, συμπεριλαμβανομένων τριών δεξαμενόπλοιων DP2 shuttle, δύο πλοίων suezmax με εξοπλισμό scrubber, δύο δεξαμενόπλοιων προϊόντων MR με εξοπλισμό scrubber και πέντε υπό κατασκευή δεξαμενόπλοιων panamax με εξοπλισμό scrubber, που αποτελούν ένα μίγμα δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, δεξαμενόπλοιων προϊόντων πετρελαίου και πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, συνολικής χωρητικότητας 9 εκατ. dwt.
Οι επενδύσεις
Όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο δρ Νίκος Τσάκος, μιλώντας στο δίκτυο Schwab και στη Νικόλ Πεταλίδη, η ΤΕΝ έχει προχωρήσει ήδη σε επενδύσεις ύψους 1 δισ. δολ., ενώ θα ακολουθήσουν ανάλογες επενδύσεις τα επόμενα δύο χρόνια.
Παράλληλα, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ δήλωσε αισιόδοξος για τη ναυλαγορά, ιδιαίτερα για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, αναδεικνύοντας, μεταξύ άλλων, το χαμηλό orderbook.
«Οι παραγγελίες που έχουν δοθεί αντιστοιχούν στο 7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων. Είναι το χαμηλότερο ποσοστό που έχω δει στα 30 χρόνια που βρίσκομαι στη ναυτιλία».
Η ΤΕΝ έχει σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια ένα διαρκές πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της. Επενδύει σε νέες παραγγελίες, ούσα μια από τις πρωτοπόρες εταιρείες που επένδυσαν σε μηχανές duel fuel με καύσιμο LNG. Τα δεξαμενόπλοια αυτά, δε, ύψωσαν την ελληνική σημαία.
Πηγή: naftemporiki.gr – Αντώνης Τσιμπλάκης | Κεντρική φωτογραφία: Viken Crude AS